Systeembeheer
Systeembeheer betekent het opzetten, configureren en onderhouden van computers, netwerken, telefonie, printers en gerelateerde systemen binnen een bedrijf. De systeembeheerder is daarom eigen ICT-specialist die de complete ICT-omgeving van jouw bedrijf op zich neemt.
Vaak is het zo dat de systeembeheerder ook het netwerk binnen het bedrijf onderhoudt. Grote bedrijven hebben vaak voor het netwerkbeheer een aparte afdeling, maar dat is niet altijd het handigst. Systeembeheer is namelijk in veel gevallen goedkoper en handiger wanneer dit wordt uitbesteden.
Systeembeheer uitbesteden
Het heeft verschillende voordelen om je systeembeheer uit te besteden. Je houdt namelijk meer tijd over om te investeren in de corebusiness van je eigen bedrijf; de kernactiviteiten waar het om draait. Ook is het zo dat wanneer je een externe partij inschakelt, dat zij met een frisse blik ernaar kunnen kijken en meer specialisme hebben om op de beste en meest creatieve oplossingen te komen.
Daarnaast hoef jij zelf niet iemand extra aan te nemen binnen het bedrijf. Dat scheelt tijd en geld in de werving en selectie, maar ook qua kosten voor het contractbeheer.
Als laatst kan het uitbesteden van systeembeheer goedkoper zijn dan het intern op te lossen. Een systeembeheerder heeft namelijk connecties met verschillende hardware leveranciers.
Wat doet een systeembeheerder?
Een systeembeheerder is een functie in de IT. Hij/zij is verantwoordelijk voor het dagelijks beheer en onderhoud van de ICT-omgeving. De systeembeheerder zorgt voor de goede werking van een of meer computersystemen. Bij netwerkproblemen of andere technische problemen is het aan de systeembeheerder om deze op te lossen.
De taken van een systeembeheerder kunnen zijn:
- Het verzorgen van backups
- Het plegen van onderhoud aan servers
- Het preventief signaleren van storingen
- Het beantwoorden van technische vragen
- Het leveren en adviseren van apparatuur of netwerken
- Het verzorgen van de beste WiFi-netwerken
- Het installeren, onderhouden en configureren van de hardware apparatuur
- Verzorgen van de beveiliging van gegevens en van het netwerk
- Het onderzoeken en oplossen van gemelde problemen
- Adviseren van het management over mogelijke verbetering omtrent ICT
Helpdesk systeembeheer
U kunt onbeperkt gebruikmaken van onze helpdesk. Geen eindeloze wachtrijen en doorverbinden, maar korte lijnen en een vriendelijke service. Indien gewenst voeren wij een gratis inventarisatie van uw omgeving uit en doen we vrijblijvend een nieuw voorstel.
Remote support
Met ANL Remote Support kunnen wij ondersteuning op afstand bieden. Zeker als het om eenvoudige problemen gaat kunnen wij dit snel oplossen. Is het probleem groter, dan komen we uiteraard naar uw locatie.